رهیافت

نقد نوشته های مصطفا فخرایی

رهیافت

نقد نوشته های مصطفا فخرایی

شاعرى معاصر چشم های تو !/علی حاجیان زاده



شاعرى معاصر چشم های تو !

 

نگاهى به مجموعه " داوود در حنجره داشت "  مصطفا فخرایى 

 


 داوود در حنجره داشت مجموعه شعرى ست که تا کنون چندین و چند چهره

 

نام آشناى نقد بر آن صحه گذاشته اند ، و فکر مى کنم خوانش من باب تازه اى

 

را براى فخرایى باز نمى کند

 

فخرایى شاعرى آگاه است که با بیانى ساده حرف هایش را به مخاطبش مى زند

 

بیانى گاه معترض و انتقادى که حتا ذهنیت مخاطب را نیز به چالش مى کشد :

 

پشت پنجره ات اکنون/ گور پرندگان خیسى است که /

هیچ سهمى از آسمان نداشته اند . ص 18

 

پرنده ى گم شده در بادها ! / این بار / به جست و جوى نیافتنت آمده ام . ص 20

 

گاهى چنان فاضلانه حرف مى زند و مخاطب را نرم مى کند که نقد نهفته در صدایش

 

به سطح کشیده مى شود :

 

اگر امروز / دیوانه اى با دسته گلى پلاسیده / به خانه ما آمد   نرانیدش / ...

 

امروزى تحملش کنید / آن گونه که مرا / آن گونه که او را و مرا تا حالا    ص 23

 

 

و گاهى سکوتى زیبا فضاى مجموعه را در برمى گیرد :

 

مسافرى / در کوپه ى آخر به خواب رفته است / عطر گل یاس /

شاید فضاى خلوت او را / پر کرده ص24

 

آخر کار / پلک ها را می بندى / طاقت نمى آورى / پلک مى گشایى / و با چشمانى باز /

 تا همیشه / به خواب مى روى  ص 25

 

استفاده از اصطلاحات و کلام هاى محاور که فخرایى به خوبی از آن ها در زبان

خودکار بهره برده است :

 

تو نخ تو نیستم که / سخت مرا گرفته اى / ...   دود و آتش به پا نکن   ص 29

 

کوتاه بیا / جاده اى که فاصله شد / هق هق قطارها را به قطره اى هم نمى گیرد  ص 40

 

زبان جاده ها / درازتر از سطرى ست / که تا هنوز ... همچنان    ص 41

 

 

 

فخرایى شاعرى ست که تا حد زیادى زبان خود را به دست آورده ؛

 

زبانى ساده ، روان  با ایجازى که مختص اوست مخاطب را شریک حرف هایش مى کند .

 

با زبانى استعارى و پیوستن به بعد چند معنایى کلام از قطعیتى کاذب فاصله مى گیرد  

 

و خود را در دنیایى مى بیند که در آن هیچ چیز قطعى نیست و مخاطب را شریک تردید

 

خود مى کند .

 

دگرگونى لحن براى تغییر مکان و زمان و همچنین ارائه ى شعرى چند فرمى و

 

چند صدایى ، همه و همه نشان مى دهد فخرایى شاعرى آگاه به زمان خود است .

 

فخرایى بیشتر به فکر ارائه تفکرات شاعرانه خود به مخاطب مى باشد

 

تا درگیر بازى هاى فرمیک ؛ بازى هاى زبانى در شعرهایش هم تنها و تنها براى

 

باز کردن منظرى دیگر براى مخاطب عام خود است .

 

او به خوبى از پس لحظه هاى رمانتیک ، نوستالوژیک خود بر می آید .

 

شاعرى که حرف هایش را با همان اصول زیباشناختى تغییر ناپذیر ، در چارچوب ساختار

 

 شعرش قرار می دهد . بى آنکه وقوف بیش از حدش به ایجاد همان حس نوستالوژیک

 

 مخاطب را آزار دهد .

 

شاعرى که با همراهش که گاه خود رواى ست و گاه معشوقه اش مثل مسافرى از دریا

 

مى گذرد و حس خودش را از آن مى نویسد ، گاهى به گورستان مى رود ، گاهى به

 

کودکى اش سفر مى کند ، گاهى به آخر مى رسد ، گاهى بی چتر به زیر باران مى رود و

 

 مسافر تمام کوپه هاى این دنیاست

 

 

 

 

فخرایى در این مجموعه از مقدمه علی باباچاهى نیز سود برده که گذشته از مقدمه

 

و حرف هایش متعاقبن ذهن مخاطب به سمت کارهاى على باباچاهى کشیده مى شود و

 

تاویلاتى که از ارتباط هاى این دو به وجود مى آید .

 

فخرایى با استفاده از کنایات ، استعارات و تعبیرات خاص خود به مخاطبى که خاص  خودش

 

است مى رسد و ما را چشم انتظار مجموعه اى یک دست تر و منسجم تر مى گذارد .

 

 

 

 

              آنها که کهن شدند و اینها که نوند

              هرکس بمراد خویش یک یک بدوند

                

                                 این کهنه جهان بکس نماند باقى

                                  رفتند و رویم دیگر آیند و روند

 

                                                                        خیام
نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 05:22 ب.ظ http://fa.chonoo.com

سلام،
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://fa.chonoo.com
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

پول یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 07:45 ب.ظ


با سلام.
میخوام از شما دعوت تا از طریق لینکی که من به شما میدم در یک سایت تبلیغاتی بزرگ عضو بشید.
اما چرا از طریق لینکی که من به شما میدم.
اگه از طریق این لینک عضو بشید یه چیزهای کمیاب و با ارزشی به شما داده میشه.
مثل(کد هوم پیج اتوماتیک-دعوتنامه پرشین گیگ-دعوتنامه پارسا اسپیس و......)
و اما توضیحاتی در مورد سایت تبلیغاتی
این سایت یکی از معتبرترین سایت های جهان و ایرانه شما بعد از عضویت در سایت وارد سایت میشید و کد های تبلیغاتی گرافیکی و متنی رو از سایت دریافت میکنید و بعد اون را رو در قالب سایت یا وبلاگ خود قرار میدید بعد کاربرانی که به وبسایت شما میان رو اون تبلیغات کلیک میکنند و پولش به حساب کاربری شما در سایت تبلیغاتی میره و بعد از اینکه به حد نساب رسید(۲۵۰۰۰) سایت تبلیغاتی اون رو به حساب بانکی شما واریز میکنه.هر کلیک روی تبلیغات تا ۸۰ تومان هم میرسه حالا حساب کنید روزی حداقل ۱۰ کلیک داشته باشید میشه چند بازم میگم حداقل ۱۰ تا.سعی کنید کدهای تبلیغاتی رو جایی بزارید که کاربران بیشتر روی اون کلیک کنند.
تازه این سایت امکانات دیگه ای هم داره مثل
سیستم تبادل لینک-دیکشنری آنلاین-سیستم پیام نما-فرم تماس با ما-رتبه سنج گوگل-وضعیت یاهو-چت روم-اینترنت هوشمند.
برای عضویت در این سایت به آدرس زیر برید و بعد صبر کنید تا یه لوگو وسط صفحه ظاهر بشه بعد روش کلیک تا صفحه اصلی سایت برات باز بشه بعدش روی ثبت نام کن کلیک کن و ثبتنام کن.
http://iranclick.iranblog.com
یادت نره حتما از طریق این لینک اونایی رو که گفتم امکان پذیره.
برای ثبتنام باید یه حساب داشته باشی اما اگر نداری یه چیزی رو برای شماره حساب و اونایی که نداری بنویس بعد که حساب باز کردی تغییرش بده.


سعید نصاریوسفی سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 03:01 ب.ظ http://www.almosanna.blogfa.com.


خوانش خوبی بود
و بد یهی است که کار شاعر برخواهد تافت تا هر منتقدی قلم به دست گیرد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد